A més de projectes sobre conscienciació del soroll juntament amb mesures per eliminar-lo, a moltes escoles s'ha impulsat un nou moviment, el canvi del timbre tradicional per música.
Com hem explicat anteriorment, s'està fent un canvi cap a una educació còmoda i confortable, i el timbre no permetia crear entorns d'aquest tipus. El timbre era un element estrident, agressiu, símbol d'ordre i educació disciplinària.
Per aquest motiu, diverses escoles van començar a instal·lar megafonia per tot el centre per donar la benvinguda i acomiadar-se dels alumnes amb música. Es tracta d'una iniciativa que crea entorns lliures d'estrès i soroll, plens de confort i alegria, a més de donar l'oportunitat de fer participar els alumnes en el que passa a l'escola, triant ells la música que volen que soni.
A partir de la necessitat de condicionar acústicament les aules, l'educació va començar a conscienciar-se sobre la importància del so, tenint com a base crear un ensenyament còmode i confortable.
I com a pol oposat al soroll trobem la música.
La música estimula l'hemisferi esquerre del cervell, l'encarregat de l'aprenentatge del llenguatge, els números i l'ús de la lògica. Alguns dels seus beneficis són: l' augment de la capacitat de memòria, atenció i concentració dels nens, juntament amb efectes positius en el desenvolupament cognitiu, creatiu, intel·lectual i psicològic dels nens.
Però qui coneix millor els resultats de l'aprenentatge amb música són els professors. Anna Díez Bereziartua, professora de música de primària i secundària a l'Escola L'Horitzó de Barcelona, una escola que basa el seu projecte en oferir a l'alumnat tots els recursos al seu abast perquè siguin capaços d'elaborar el seu futur, va tenir una entrevista Emagister, plataforma que funciona com a punt de trobada entre els que busquen i ofereixen formació, i va explicar...
«El treball melòdic afavoreix la memorització de textos i l'accentuació correcta de les paraules i fins i tot millora la dicció. El treball auditiu amb melodia i timbre beneficia la capacitat de concentració i l'aprenentatge d'altres llengües. Mentre que el treball rítmic ajuda a la comprensió de les relacions matemàtiques»
La música té un gran impacte en l'aprenentatge dels nens, funciona com un mètode d'ensenyament generador d'un millor ambient a l'aula.
|
Sens dubte, són canvis que generen i generaran un gran impacte en l'educació actual, en professors i alumnes, creant un ensenyament que valora el benestar i, a més, fa participants en les persones del seu propi benestar.